Tilskudd av D-vitaminer i tidlig barndom kan forhindre at en utvikler type 1-diabetes senere i livet.
D-vitaminer beskytter mot diabetes
| Type 1- diabetes er mest vanlig hos barn, ungdom og unge vokse. |
 |
En britisk studie viser at barn som får tilskudd av D-vitaminer i tidlig barndom løper mindre risiko for å utvikle diabetes senere i livet enn andre jevnaldrende.
Ifølge de ansvarlige forskerne er risikoen for at barn som får D-vitamintilskudd skal utvikle type 1-diabetes omkring 30 prosent lavere enn hos barn som ikke får tilskudd av D-vitaminer. Funnene tyder også på at jo høyere D-vitamindoser barn får, jo mer reduseres risikoen for at de skal få type 1-diabetes. Type 1-diabetes (også kalt insulinavhengig diabetes) oppstår i alle aldersgrupper, men er mest vanlig hos barn, ungdom og unge voksne. Sykdommen skyldes at de insulinproduserende cellene (betacellene) i bukspyttkjertelen ikke fungerer som de skal. Av ukjente grunner har kroppens eget immunapparat oppfattet betacellene som fremmedelementer og ødelagt dem. Sykdommen starter ofte med kraftige symptomer og diagnosen blir derfor vanligvis raskt stilt. Rundt 600 nordmenn får diagnosen type 1-diabetes hvert år og Norge er på verdenstoppen når det gjelder barnediabetes. Forskerne som står bak den aktuelle studien baserer sin konklusjon på gjennomgangen av fem foregående studier som har sett på sammenhengen mellom D-vitamintilskudd og utviklingen av diabetes. Studien publiseres i disse dager i tidsskriftet Archives of Disease in Childhood. Kilde:Dagensmedicin.se |